NL FR

Project

2013-2014

Het project helpt kansarme kinderen en hun families helpen door empowerment en capaciteitsversterking, vooral van de moeders van de kinderen.

Voor de moeders

Ten eerste ondersteunt Mana Wana de moeders van kansarme kinderen intensief door hen te begeleiden bij hun inkomstengenererende activiteiten.

We laten hen zelf nadenken over de sterktes en zwaktes, de kansen en de risico's van elk project. Samen met hen plannen en berekenen we wat er nodig is om hun projecten te starten en welke inkomsten ze kunnen verwachten.

Door financiële ondersteuning geven we de vrouwen een duwtje in de rug om hun droomproject te verwezenlijken.

Welke activiteiten doen de vrouwen?

  • De meeste vrouwen hebben een klein handeltje: een vrouw heeft een kruidenierswinkeltje, een andere vrouw heeft een ambulante handel in stoffen en schoenen, nog anderen verkopen groenten op de markt. Een vrouw koopt kinderkleding in de hoofdstad en probeert die verder te verkopen op markten in stadjes in het Noorden. Andere vrouwen verkopen hout om te koken of kraaltjes om in het haar van de kinderen te vlechten.
  • Enkele vrouwen maken eten klaar en verkopen dit langs de kant van de weg: oliebollen en beignets, salade, attiéké en vis, enzovoort. Meestal hebben ze een tafel en een bank waar klanten kunnen komen zitten om te eten.
  • Sommige vrouwen investeren in een schaapje dat ze vetmesten en terug verkopen als de prijzen gestegen zijn (in de periode van het offerfeest bijvoorbeeld), of ze kopen bonen of aardnoten na de oogst om die later terug te verkopen aan hogere prijzen.

Hoeveel verdient een vrouw gemiddeld?

Als het meezit, verdienen ze van 30 cent tot 2 euro per dag met hun verkoop of restaurant. Als het wat tegenzit, maken ze verlies. Tijdens de eerste drie projectjaren hebben negen van de twaalf vrouwen van de eerste groep hun activiteit duidelijk kunnen uitbreiden en winstgevend maken. Ze hebben nu aanzienlijk meer inkomsten dan voor het project. Een vrouw heeft geen economische activiteit gestart, maar is met steun van het project voor lerares gaan studeren en is ondertussen in haar studies geslaagd. Een tweede vrouw is een oude weduwe die niet meer de kracht heeft om haar business te runnen, een derde heeft wegens familiale problemen moeite om zich te concentreren op haar handeltje.

Wat doet Mana Wana concreet om hen te helpen?

  • In het eerste jaar krijgt elke vrouw om te beginnen een kleine financiële ondersteuning van bijna 40 euro (25.000F). Door de vrouwen van dichtbij op te volgen krijgen we een beter idee van wat ze zouden willen doen en wat de mogelijkheden en problemen zijn.
  • Ondertussen stellen we met elke vrouw een plan op dat hen op pad moet zetten om hun gewenste situatie te realiseren en openen de vrouwen een rekening bij een lokale spaarkas.
  • Na evaluatie van hun vooruitgang en inzet krijgen ze in het tweede jaar een ondersteuning van 80 euro (50.000F) om te investeren in hun droomproject.
  • Als de vrouw in kwestie er klaar voor is, helpen we haar om een extra krediet aan te vragen bij een lokale spaarkas, om haar project verder uit te bouwen. Als ze hier nog niet klaar voor is, kan ze rekenen op verdere financiële ondersteuning door Mana Wana.

De vrouwen worden individueel begeleid door onze lokale partner APES: op regelmatige basis wordt de voortgang van de activiteiten besproken en wordt samen gezocht naar oplossingen voor eventuele problemen. Hierbij worden de capaciteiten van de vrouwen versterkt om hun project te managen. Ze openen een rekening bij een lokale bank of spaarkas om hun geld te beheren. De bedoeling is dat de vrouwen op termijn voldoende capaciteit hebben om zelf een krediet aan te vragen bij een lokale financiële instelling.

Daarnaast zijn er maandelijkse bijeenkomsten met de vrouwen in groep. Hierin worden algemene aspecten van het project besproken en gezamenlijke vormingen of reflecties gehouden.

Voor de kinderen

Een tweede luik van het project is de sensibilisering van families over de noodzaak om de kinderen beter op te volgen en te stimuleren in hun studies. Samen met de ouders zullen we gaan praten met de leerkrachten van hun kinderen om een beter beeld te krijgen van de situatie van elk kind en om aan de ouders te tonen dat ze bij de leerkrachten terecht kunnen met vragen en voor ondersteuning. Met de ouders en de kinderen bekijken we op welke manier de kinderen beter gestimuleerd kunnen worden om hun huiswerk te maken.


Voor het project aten vijf van de twaalf kinderen onvoldoende (minder dan 3 keer per dag) en erg eenzijdig. Geen enkel kind nam een tussendoortje mee naar school. Dankzij de hogere inkomsten van hun moeders eten na een jaar alle twaalf de kinderen drie keer per dag. Drie moeders benadrukken dat ze er nu in slagen hun kinderen betere, voedzamere en gevarieerdere maaltijden kunnen geven dan voor het project. Tien moeders slagen er nu in om regelmatig een tussendoortje mee te geven voor op school.

Van de eerste groep heeft ook ieder kind een lammetje gekregen met als doel om voor het schoolgeld van de middelbare school te sparen. Het kind zorgt zelf (samen met de familie) voor het schaap. Enkele schapen werden echter ziek, en twee schapen werden gestolen. Gezien het wisselend succes van deze aanpak hebben we die niet herhaald voor de andere groepen.

Onze lokale partner APES heeft regelmatig contact met de leerkrachten en directeurs van de scholen van de kinderen (per telefoon en in persoon) en brengt regelmatig bezoeken aan huis bij elk gezin voor verdere ondersteuning en bewustmaking.

De 4 kinderen die het eindexamen van de lagere school deden zijn alle vier geslaagd en zoeken een middelbare school. Van de andere 11 moeten er 3 hun klas overdoen. De 6 kinderen in het 1ste en 2de middelbaar hebben het moeilijker: slechts twee zijn geslaagd, de anderen blijven zitten.

Toekomst

De vrouwen worden gedurende 3 jaar intensief begeleid. Na die termijn moet de vrouw zelf in staat zijn om haar project goed te beheren. De kinderen moeten dankzij het project in staat zijn om verder te studeren of een beroepsopleiding te volgen, waardoor ze op termijn in staat moeten zijn om werk te vinden en zelf voor hun familie te zorgen. De bedoeling is ook dat oudere kinderen ingeschakeld worden om hun jongere broers en zussen te begeleiden en actief bij te staan bij hun schoolwerk. Peters en meters kunnen de kinderen eventueel verder ondersteunen bij hun studies.

Mana Wana wil graag de doelgroep uitbreiden en meer kansarme vrouwen en kinderen begeleiden. Deze uitbreiding hangt vooral af van de middelen die we kunnen inzamelen. Naast de vrijwillige inzet van de leden van de lokale partner, is er nood aan middelen om een minimum van werkingskosten te blijven betalen.

Financieel

Voor het schooljaar 2012-2013 kreeg Mana Wana financiële steun van de Stad Hasselt en van het bedrijf Blue Planet Technics, telkens voor een bedrag van 1.300 euro.

Voor het schooljaar 2013-2014 en 2014-2015 kreeg Mana Wana telkens financiële steun van de Stad Hasselt voor een bedrag van 2.000 euro. Voor de rest is Mana Wana afhankelijk van particuliere giften.

Het budget voor dit jaar (2015-2016) bedraagt 4.000 euro

Financiële ondersteuning vrouwen

1.677 euro

Ondersteuning kinderen

1.143 euro

Materiaal voor sessies

73 euro

Internet

110 euro

Telefoon

110 euro

Transport

73 euro

Vergoeding maatschappelijk werkster

732 euro

Onvoorziene kosten

82 euro